Види тез |
Складання тез |
цитатні |
Відбір авторських тез із тексту |
вільні |
Основні положення тексту формулюють своїми словами |
змішані |
Цитати й вільний виклад авторської думки чергуються |
прості |
Теза подає основну думку частини у вигляді ствердження чи заперечення будь-чого |
складні |
Окрім ствердження якоїсь думки, містить ще й доведення її |
Колективна робота з пам’яткою
· Опрацювати пам’ятку «Як підготувати тези прочитаного» і запам’ятати основні положення її.
ПАМ’ЯТКА «Як підготувати тези прочитаного» 1. Прочитати весь текст (якщо він невеликий) або розділ (якщо твір великий за обсягом). 2. Продумати зміст тексту, знайти й прослідкувати основні положення, висунуті автором. 3. Формулювати думки чітко й коротко, але самобутність форми повинна зберігатися, незважаючи на деяку уривчастість викладу. 4. Кожне положення повинно містити в собі лише одну думку. 5. Записуючи тезу, потрібно нумерувати кожну, пропускати рядок між ними. 6. У кожній тезі потрібно виділяти головне слово й помічати логічний наголос. 7. Якщо твір великий, то в кінці кожної тези вказують номер сторінки тексту, якщо невеликий — джерело викладу. 8. Викладати основні авторські думки у вигляді послідовних пунктів. |
ІV. Самостійне складання тез прочитаного
· Прочитати текст мовчки. Попрацювати над його змістом: виділити тему, основну думку; визначити тип і стиль мовлення; виділити основні авторські думки щодо задуму висловлювання.
АБЕТКА СЛОВ’ЯНСЬКИХ ДУХОВНИХ ДЖЕРЕЛ
«Костянтинова абеткова молитва» — твір оригінальний, незвичайний. Нічого давнішого у слов’янській поезії ми не знаємо: датується він IX століттям по Різдву Христовому. Віршована абеткова молитва слов’ян написана у формі акровірша, тобто кожен
новий рядок вірша-молитви починається новою літерою абетки, від початку до самого її кінця.
«Абеткову молитву» ретельно досліджували видатні вчені Слов’янщини — О. Бодянський, І. Срезневський, О. Соболевський, а найбільше — Великий Каменяр Іван Франко. Зміст молитви виразно поділяється на п’ять частин. У першій — автор звертається до Бога і прохає його послати на землю Святого Духа для проповіді Божого Слова. У другій — автор говорить про слов’янське плем’я, готове прийняти християнство. У третій — автор молить Бога дарувати йому сил та мудрості, аби він міг довершити нелегку справу — проповідь Слова Господнього серед слов’ян. У четвертій — йдеться про перешкоди, що їх людська слабість ставить на шляху високого призначення поета-проповідника. П’ята, остання частина з’ясовує, що автор готується йти до людей, щоб вони зробилися культурним народом і збагнули Божу науку. Хто ж був автором «Абеткової молитви»?
Тут думка вчених не є одностайною. Відомо, що автора звали Костянтин, але в історії південних слов’ян IX століття було два Костянтини, кожен з яких міг бути автором вірша. Перший — це Костянтин (Кирило) Солунський, першовчитель слов’ян, який разом зі своїм братом Мефодієм створив кириличну абетку, що нею ми користуємось і сьогодні, хоч у трохи зміненому вигляді. Другий — це Костянтин Преславський, учень і послідовник Костянтина (Кирила) та Мефодія.
Українською мовою «Костянтинову абеткову молитву» зі старослов’янської перекладав свого часу Іван Франко, а вже в наші дні Роман Лубківський. Їхні переклади становлять велику цінність, але в них не дотримано форми акростиха, тобто не вийде
абетки, якщо читати згори вниз перші літери кожного рядка. Новий переклад Дмитра Білоуса — взірець віртуозного і натхненного переборення формальних труднощів, з якими не впоралися названі вище перекладачі. Відтепер «Костянтинова абеткова молитва» в усьому своєму блиску, в усій повноті свого високого смислу та звучання набуває прав громадянства в сучасній українській мові, літературі, духовній культурі (М. Москаленко).
· Сформулювати й записати основні положення тексту у формі вільних тез. Скористатися опрацьованою пам’яткою.
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
· Підготувати усний докладний переказ тексту, опрацьованого на уроці.
Закріплення знань з теми « Споріднені слова. Корінь слова» |
7 причин измен. |
Переставна властивість дії множення. Розв'язування нерівностей |
Закріплення таблиці множення на 7 |
Робота в редакції журналу для дітей "Пори року. Зима" |
Твій друг — книга! |