В. Підпалий «Запросини». Оптимізм, впевненість у правильності обраного шляху
Мета: продовжити знайомити школярів з творчістю В. Підпалого, зокрема докладно проаналізувати ідейно-художній зміст його поезії «Запросини»; дослідити, як у цьому творі простежуються оптимізм, впевненість у правильності обраного шляху; розвивати навички, аналізувати поетичні твори; зв’язне мовлення, образне мислення, вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки, узагальнення; виховувати почуття пошани, поваги до творчості В. Підпалого, впевненість, оптимізм, прагнення пізнавати нове і цікаве.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет В. Підпалого, міні-бібліотечка його творів, учнівські малюнки, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань:

1. Міні-дискусія. Обговорення питань

- Чому, на ваш погляд, більшість поетичних книжок В. Підпалого читачі називають чудовими?

- Через що офіційна критика і цензура зупиняли творчу працю письменника, його думки на півслові?

- Доведіть, що спрагла до краси і гармонії світу душа В. Підпалого проявилася в його слові.

2. Літературний диктант «Життя і творчість В. Підпалого» (1936)

- З якої родини походить митець? (Хліборобської)

- Батьківщина письменника. (Полтавщина)

- Радість, яка була у малого Володі на четвертому році життя. (Батько дозволив йому посидіти на коні)

- Улюблені тварини В. Підпалого. (Собаки, воли)

- Вищий навчальний заклад, який закінчив митець поетичного слова. (Київський державний університет)

-Ким і де працював письменник після закінчення вищого навчального закладу? (Редактором у видавництвах м. Києва)

- Назвати 2–3 книжки поетичних творів поета («Зелена гілка», «Повесіння», «Тридцяте літо», «В дорогу — за ластівками», «Вишневий світ», «Сині троянди», «Поезії», «Береги землі»)

- Які країни відвідав В. Підпалий. (Прибалтика, Росія)

- Роки, на які припало становлення й утвердження власного слова митця. (60-ті)

- Твір Т. Шевченка, з яким перегукується закінчення поезії В. Підпалого «Тиха елегія». («Мені однаково...»)

- Охарактеризуйте поетичне слово В. Підпалого, добираючи до нього відповідні прикметники. (Тихе, негаласливе, розважливе, мудре)

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

ІV. Основний зміст уроку

1. Вступне слово вчителя.

Життя… Яким воно буде у кожного із вас? «Життя прожити — не поле перейти»,— так говориться у народному прислів’ї. Тому щоразу, вирушаючи у життєву подорож, вам потрібно прагнути збагатитися, пізнати цікаве і корисне.

Оптимізм, упевненість у собі — ось основні ознаки, яких повинні дотримуватися подорожуючі. Отже, збираючись у мандри, не забувайте, що багато чого залежить від вас самих. Цінуйте кожну хвилину свого життя, поспішайте робити добро і пізнавати Всесвіт.

2. Опрацювання твору В. Підпалого «Запросини»

2.1. Виразне і вдумливе читання поезій.

2.2. Тема: зображення оптимістичного настрою ліричного героя при виборі правильного власного життєвого шляху.

2.3. Ідея: заклик до активного руху шляхами життя.

2.4. Основна думка: життя тільки тоді є повноцінним, коли людина рухається, виявляє активність, прагне подорожувати.

2.5. Жанр: філософська лірика.

2.6. Римування: перехресне.

2.7. Обговорення змісту поезії. Бесіда за питаннями

- Що таке запросини? В яких випадках людину запрошують до когось, для чогось?

- Чим зхожі за значенням слова «запросини», «запрошення»?

- Чому поет називає небо холодним?

- Як рухався золотий човен по небу? Чим це пояснити? (…Із хмари на хмару, На хмару із хмари — і на місці…)

- Хто володіє таємницею? Яку тайну мав на увазі В. Підпалий?

- Де знаходилася хатка? (Там, де три гори зійшлися, Там, де три ріки злилися, там, Те три шляхи зв’язалися...)

- З якою метою письменник повторює перший, п’ятий і сьомий куплети?

- Де можна було знайти золоті весла? (А в тій хатці За трьома замками, За трьома дверима, У якомусь із трьох кутків — Золоті весла…)

- Яка пора року відтворена у поезії? Що про це свідчить? (…Ніч осіння довга)

- Куди, на ваш погляд, намагається дійти подорожуючий?

- Чому він впевнений у своїй ході?

- Якою уявляє життєву подорож ліричний герой твору?

- Через що впродовж свого життя людина намагається рухатися, оптимістично сприймати труднощі і долати їх?

- За якими ознакими дана поезія нагадує казку?

-Для чого В. Підпалий написав цей вірш? Над чим він змушує задуматися читача?

2.8. Казка в поезії. Основні особливості:

- фантастичні герої (я і ніч);

- незвичайні предмети (золотий човен, золоті весла);

- художня вигадка;

- магічність числа «3» («три гори», «три річки», «три шляхи», «за трьома замками», «за трьома дверима», «у якомусь із трьох кутків»)

2.9. Художні засоби твору.

Епітети: «Холодне небо», «золотий човен», «золоті весла», «ніч довга».

Повтори: «Там, де три…», «із хмари на хмару, на хмару із хмари…»,

«Ходімо…», «У холодному небі золотий човен?»

Метафори: «три гори зійшлися», «ріки злилися», «шляхи з’явились».

Риторичні: «ходімо!», «… і на місці!»

2.10. «Мікрофон». Обговорення питання «Яким я вбачаю свій життєвий шлях?»

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування

1. Як автор характеризує небо у творі? Воно:

а) зоряне; б) світле; в) голубе; г) холодне.

2. У небі можна побачити:

а) райдугу; б) зграю журавлів; в) золотий човен; г) безліч хмар.

3. Герой поезій може розповісти про:

а) таємницю; б) цікаву новину; в) мандрівку в горах; г) свої пригоди.

4. Де три гори зійшлися, там:

а) знаходилися квітучі луки; б) протікала річка; в) стоїть хатка; г) ріс великий дуб.

5. Три шляхи у творі:

а) зійшлися; б) злилися; в) з’явилися; г) простелилися.

6. За трьома замками, у якомусь із трьох кутків знаходилися золоті:

а) кільця; б) цвяхи; в) голки; г) весла.

7. Яка цифра найчастіше згадується у творі?

а) Два; б) три; в) сім; г) п’ять.

8. «Із хмари на хмару, на хмару із хмари — і на місці» можна бачити:

а) човен; б) чарівних птахів; в) ракету; г) сонячний зайчик.

9. Пора року, коли відбуваються події у творі:

а) пізня зима; б) початок весни; в) середина літа; г) осінь.

10. У вірші говориться про те, як зійшлися три:

а) шляхи; б) ріки; в) гори; г) хмари.

11. Автор, звертаючись до свого ліричного героя, просить його:

а) трохи перепочити; б) розпочати пошуки цінних речей; в) рухатися вперед; г) призупинити подорож.

12. За допомогою яких художніх засобів автор намагається відтворити захоплюючий зміст твору?

а) Епітетів; в) порівнянь; в) метафор, гіпербол; б) епітетів, метафор; г) гіпербол, епітетів.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках

Картка № 1

1. Дослідіть, які елементи казки мають місце у змісті поезії. Свої спостереження узагальніть.

2. Зважаючи на власну уяву, образе мислення, інтелект, охарактеризуйте ліричного героя поезії.

3. Таємницею героя володіє:

а) сонце і місяць; б) вітер і вихор; в) ніч; г) день.

Картка № 2

1. Чому, на думку В. Підпалого, рух — це життя? Відповідаючи, посилайтеся на факти з твору, особистого життя.

2. Куди і в яких випадках запрошують людину? В чому полягає роль запросин у даному вірші?

3. Якою є тривалість осінньої ночі:

а) місяць; б) два тижні; в) довгою; г) надто короткою.

Картка № 3

1. Як, на ваш погляд, автор поезії ставиться до осінньої пори року?

Наведіть приклади з твору.

2. Висловіть власну думку стосовно того, яке символічне значення має золотий човен та весла у творі? В чому полягає філософізм цих образів?

3. Щоб віднайти золоті весла, необхідно:

а) гори зламати; б) двері відкрити; в) хвіртки зламати; г) річки перепливти.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності

VІІІ. Домашнє завдання

Підготувати інформацію про життя і творчість І. Малковича, ідейно-художній аналіз його поезії.

Как стать популярной?
Нежелательная беременность
Математичний віночок
Растушевка пальцами
Складання розповіді за поданими малюнками, опорними словами "Зелену красуню люблять усі"
Задачі на знаходження невідомого від’ємника. Знаходження значень виразів

Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія