Б. Олійник. «Ринг». Філософія чину і мудрості
Мета: продовжити знайомити школярів з творчістю письменника, проаналізувати поезію «Ринг», з’ясувати її ідейно-художній зміст; розвивати культуру зв’язного мовлення, логічне і абстрактне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження; виховувати риси чесності, порядності, доброти, справедливості, шанобливе ставлення до людини, зневажливе ставлення до брехні, підступності, жорстокості.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.

Обладнання: портрет Б. Олійника, текст твору, фото із змаганнями боїв без правил, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Літературна вікторина «Всім відомий Б. Олійник»

- Дата народження поета. (22 жовтня 1935 року)

- Професія батька Бориса Ілліча. (Редактор)

- Коли вперше вірш майбутнього письменника друкується в районній газеті? (Під час його навчання у п’ятому класі).

- Літературні жанри, які Б. Олійник пише на замовлення редакції. (Замальовки, нариси...)

- Вищий навчальний заклад, у якому Борис Ілліч вступив на факультет журналістики. (Київський університет)

- Конкурс, на якому 1957 р. твори Б. Олійника зайняли перше місце. (Всеукраїнський поетичний)

- Перша книга письменника, яка містить низку нарисів. («За Сіверським Донцем»)

- Рік видання першої збірки поезій Бориса Ілліча. (1962 р.)

- Назва збірки поета, за яку йому присуджено Державну премію СРСР. («Стою на землі»)

- До покоління яких письменників належав Борис Ілліч? (Шістдесятників)

- Поезії Б. Олійника, що стали популярними піснями. («Мелодія», «Мати сіяла сон», «Пісня про матір»)

- Поетичний доробок письменника складає понад... (Двадцять оригінальних поетичних книг)

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності

ІV. Основний зміст уроку

1. Вступне слово вчителя

Вірші Б. Олійника — не лише багатоголосі, а й різноголосі, в них взаємодіють різні точки зору, які в сукупності охоплюють предмет всебічно. Поетична оповідь Бориса Ілліча відзначається і народною логікою думки, тією предметністю мислення, за якою один життєвий приклад, одне спостереження з власного досвіду важить значно більше, ніж потік умоглядних мудрувань. Поет активно виявляє своє ставлення до зображуваного, зігріваючи поетичні рядки теплом свого серця, він майстерно і непомітно поєднує високі істини, простоту буття, емоційний виклад, правдивість конкретних подій і ситуацій з філософською заглибленістю в дійсність.

2. Ідейно-художній аналіз поетичного твору.

2.1. Виразне читання поезії з відповідним коментарем.

2.2. Тема: розповідь про несправедливий бій, який мав відбутися на рингу.

2.3. Ідея: засудження підступності, брехні.

2.4. Основна думка: Іду, і поруч твердо Крокує Честь — мій секундант.

2.5. Жанр: філософська лірика.

2.6. Композиція:

Експозиція: готовність рингу, публіки до матчу.

Зав’язка: знайомство героя із суперником на рингу, його перевагами.

Кульмінація: реальна можливість героя програти бій через нечесність суперника.

Розв’язка: «Крокує Честь — мій секундант».

Композиція: кільцева, оскільки починається твір: «Лисніє квадратовий ринг» і закінчується: «Лисніє холодом квадрат».

2.7. Художні особливості твору.

Епітет: «білі маски облич», «зіперсь бундючно», «хижий секундант».

Порівняння: «злами рук, як ринв», «ворог, як лисиця», «зал, як тур», «рефері буде метатися, наче миша».

Метафори: «лисніє ринг», «секундант чаклує», «зал реве», «ляже тиша», «лисніє холодом квадрат», «честь крокує».

Гіпербола: «визбираю в жмуток силу».

2.8. Обговорення змісту твору. Бесіда за питаннями:

- Що вам відомо про бій без правил?

- Про що свідчить вираз обличчя уболівальників перед початком битви? (І гнів, і жах. І білі маски Облич І злами рук, як ринв)

- Як автор описує ринг? Чи можна ринг також вважати дійовою особою твору?

- Чому суперник і секундант — єдина сила, яка протистоїть герою твору? (Там не суперник мій, а ворог Зіперсь бундючно на канат. Над ним у чорному, як ворон, Чаклує хижий секундант)

- З чим пов’язано те, що Б.Олійник порівнює секунданта з ворогом?

- Про що свідчить фраза з поезії: «Там не суперник мій, а ворог»?

- Через що суперник упевнено почував себе перед боєм? («Той ворог хитро, як лисиця, Мені готує рішенець. Нахабно в праву рукавицю Кладе для певності свинець»)

- Чому переможців битви не судять?

- Як у творі описано про готовність уболівальників до початку раунду? («А зал як тур, реве, безжально»)

- Кому з героїв рингу публіка надавала перевагу? Чим це пояснити?

- У чому можна виявити жорстокість ворога по відношенню до героя твору? Яким чином герой поезії зможе захиститися від ворога? (Я визбираю в жмуток силу Своїх поразок і удач — В ім’я отця, і Духа, Й Сина Обрушу з лівої удар)

- Чому Честь для героя твору — це перш за все?

- Як ви ставитеся до того, коли бачите несправедливість по відношенню до себе?

- Над чим вас змушує задуматися даний твір?

2.9. Римування поезії — перехресне.

2.10. Віршовий розмір твору — ямб.

2.11. Робота у малих групах. Дібрати матеріал для характеристики образів поезії.

- Суперник — ворог «...як лисиця, хитрий», «нахабний і бездарний».

- Секундант — «хижий», «продажний», «підлий, підступний».

- Герой — чесний справедливий, безстрашний, сильний духом, вміє себе мобілізувати перед боєм, рішучий.

2.12. Мікрофон. Ринг — місце боротьби добра і зла, честі і справедливості з підступністю, жорстокістю. Спростуйте або доведіть свої міркування стосовно цієї фрази.

2.13. «Доміно». Доберіть до слова «честь» синоніми.

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Проведення тестового опитування

1. Обличчя у вболівальників були:

а) схвильованими; б) схожими на білі маски; в) задоволеними; г) наче мармур.

2. Суперника ліричний герой порівнює із:

а) злочинцем; б) ворогом; в) давнім другом; г) людиною.

3. Секундант у поезії:

а) порядна людина; б) майстер спорту; в) неабиякий організатор;г) хижий чаклун.

4. Птах, який згадується у творі:

а) сокіл; б) соловейко; в) ворон; г) лелека.

5. Суперник перед початком бою намагається в руці сховати:

а) камінь; б) свинець; в) шматок скла; г) залізну палицю.

6. Суду не підлягає:

а) переможець; б) суддя; в) переможений; г) лікар.

7. Шум залу під час битви нагадує:

а) крик на футбольному матчі; б) тупіт кінського табуну; в) ревіння тура; г) гудіння машини в автопарку.

8. Секундант перед початком раунду в роздягальні на видному місці лишив:

а) секундомір; б) кубок; в) захоплюючий роман; г) рушник.

9. Секундантом у героя твору є:

а) порядність; б) Справедливість; в) Честь; г) Гуманність.

10. Під час третього раунду герой:

а) доведе свою силу; б) залише ринг; в) буде атакований суперником; г) дорікатиме судді про несправедливість битви.

11. Найголовніше впродовж битви зберегти:

а) стиль; б) віру в перемогу; в) мужність; г) честь.

12. В ім’я отця, і Духа, й Сина герой твору:

а) не буде більше брати участь у змагання; б) намагатиметься не розчаровувати вболівальників; в) захистити свою честь; г) висловити недовіру секунданту.

Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.

2. Робота на картках

Картка № 1

1. Як ви вважаєте, чи можна звинуватити ліричного героя поезії у жорстокості? Відповідь аргументуйте.

2. Доведіть, з якою метою суперник-ворог намагався отримати перемогу під час битви підступним шляхом. Свої спостереження узагальніть, посилаючись на фактичний матеріал твору.

3. Упродовж битви герой твору буде намагатися:

а) уберегтися від удару суперника в серце; б) не виявляти власної слабкості перед ворогом; в) не розчарувати своїх рідних і знайомих; г) зберігати гарний настрій.

Картка № 2

1. Висловіть власне ставлення до таких людей, як секундант. Що, на ваш погляд, змушує його стати на шлях брехні, підступності навіть злочину?

2. Як до своїх героїв ставиться сам автор поезії. Наведіть переконливі аргументи.

3. Як автор характеризує ворога? Він:

а) улесливий і необережний; б) натренований і волелюбний; в) доброзичливий і справедливий; г) нахабний і безжальний.

Картка № 3

1. Чому вид спорту, про який зазначається у творі, є небезпечним?

Відповідь обґрунтуйте.

2. Вмотивуйте, чи є важливою проблема, яку порушує Б.Олійник у творі? Наведіть приклади з власного життя.

3. Після поразки ворога на рингу рефері метушився, наче:

а) лякливе зайченя; б) навіжений; в) комаха під час дощу; г) миша.

VІ. Підсумок уроку

VІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності школярів за урок

VІІІ. Домашнє завдання

Підготувати повідомлення про життя і творчість В. Підпалого, знати ідейний зміст твору «Тиха елегія».

Водный маникюр
Байка Л.Глібова «Бджола та муха»
Урок позакласного читання 4 клас Творчість Лесі Українки
Закріплення випадків додавання і віднімання, пов'язаних із нумерацією чисел
Як матусю рідну, бережіть природу
Додавання і віднімання круглих десятків. Розв’язування задач

Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія
  • Статистика


    Онлайн всего: 16
    Гостей: 16
    Пользователей: 0

    Партнеры сайта