Персько-таджицька поезія. Рудакі
Мета: познайомити учнів з життям та творчістю Рудакі, на практиці перевірити знання, здобуті самостійно; розви­вати навички самостійної роботи з поетичним текстом; виховувати любов до поезії.

Обладнання: роздруковані тексти, ілюстрації, літературознавчі довідники.

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань.

ІІ. Вступне слово вчителя про місце східної літератури у розвитку світового мистецтваСередньовіччя. Інформація-довідка:

Бейт (араб.) — дворядкова строфа, яка містить закінчену думку.

Газель (від араб, газаль — ліричний вірш). Складаєть­ся з кількох дворядкових строф-бейтів. Зміст Г., як правило, — оспівування коханої жінки, спогад про молодість.

Рубаї — одна з найбільш складних жанрових форм персько-таджицької поезії. Обсяг їх — 44 рядки, в яких три римуються: 1-й, 2-й, 4-й. Іноді можуть мати риму й усі чотири. Співаються один за одним, розмежовуються паузами (як куплети).

IIІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя «Життя та творчість Рудакі.»
Ми познайомились з визначеннями жанрів персько-тад­жицької поезії такими як рубаї, газелі, касиди, маснаві, бейти.

Започаткувались вони у IX ст., а блискучого розвитку набули в творчості Абу Абдалла Джафара сина Мухамма-да — так значився в одному з стародавніх джерел Рудакі (бл. 860—641 р).

Народився поет у невеличкому гірському селищі поблизу Самарканда. Ставши поетом, він обирає собі за псевдонім не гучне ім'я покровителя-царя, а назву маленького сели­ща Рудак, що нагадувало йому про батьківщину.

За легендою, хлопчик народився сліпим, але дуже та­лановитим. Він мав здібності до музики (абсолютний слух) і поезії, чудову пам'ять. У 8 років знав напам'ять майжевесь Коран, чим викликав захоплення односельців. Розпо­відають, що один із мандрівних музикантів Бахтіяр, ми­луючись дзвінким голосом хлопчика,, навчив його грати на цанзі (лютні), але відомих пісень було мало, потрібно було писати вірші, виконувати їх у супроводі музичного інструменту.

Слава про юного співця досягла й Бухари. Його запро­шують «на знайомство», і він залишається придворним поетом | радником.

Життя Рудакі змінюється. До нього тягнеться молодь, бо, по-перше, це освічена й добра людина, по-друге, він дійсно Поет. Рудакі чудово володіє арабською мовою, але пропагує рідну мову — фарсі.

Та пошана й багатство не принесли йому спокою душі. Через деякий час він потрапляє в немилість. Є версія, що поет не народився сліпим, а був осліплений, можливо, сином Насира II за те, що перейшов на сторону учасників бухарського заколоту проти тирани. Його вигнали з палацу.

Таке траплялось не з одним іранським поетом. Колись ця трагедія торкнулася й іншого поета — Фірдоусі, який у сатиричному посланні підняв тему конфлікту між мит­цем і владарем. Ця тема стала провідною в класичній поезії. Помер Рудакі на батьківщині, в рідному краї.

Із 300 000 (за іншими версіями — 1 300 000) двовіршів, що йому приписують, до нас дійшли лише окремі вірші та фрагменти, котрі можна згрупувати за такими основни­ми темами: філософська, пейзажна, інтимна лірика. (Учи­тель читає декілька зразків поезії Рудакі, коментує їх), Зараз ви ближче познайомитесь з творчістю Рудакі, побу­дете сам-на-сам з його віршами. Уважно перечитайте зміст карток і виконайте завдання.



Завдання до самостійного читання (у кожного учня є текстова роздруківка або можна використати матеріал підручника).
Вказати № картки, звідки наведено приклад:

а) бейт;

6) газель;

в) навести приклади філософської, інтимної чи пей­зажної лірики.

г) назвати вірш, у якому звучить протест проти соці­альної несправедливості.

ґ) в якому вірші звучить гімн молодості, вічній красі?

Перевірка самостійної роботи.
Виразне читання поезій.
«Вільне письмо»
Чим мене вразила поезія Рудакі?



ІV.Узагальнення знань

- Назвіть факти біографії Рудакі, які найбільше запам’ятались.

- Що таке бейти, рубаї, газелі?

- Чи можна вважати актуальними теми, які підіймає поет в своїх творах?

Коло думок
- Що б ви сказали Рудакі, коли б зустрілись з ним?



V. Підсумок уроку



Ви познайомились з творами Рудакі в перекладах В. Мисика (укр.) та С. Ліпкіна (рос.),Ці вірші були написані народною мовою, таким чином Рудакі пропагував і поширював її, і тому саме він - є родоначальником персько-таджицької літератури.

До нас дійшли уривки семи дидактичних (повчальних) поем-маснаві, відомі назви двох із них «Сонцеворот» — по­етичний варіант «Сіндбад-наме», твору про жіночу хит­рість, та «Каміла і Дімна» — поетичний переклад одно­йменного пехлевійського твору, що зберігся арабською мовою. Ця поема налічувала 12 000 бейтів. Довгі роки з неї відомий був лише один:

Того, хто все життя прожив, а тями не набрався, Ніякий вчитель не навчить, хоч як би не старався.

Сучасні дослідники знаходять нові перлини в творчій спадщині Рудакі (вже близько 120 бейтів, тобто одна сота частина поеми). Але й за цими уривками можна впізнати поета.

На практиці ви познайомились з темами його творчості, проблемами, які хвилювали автора.

Рудакі не був філософом, що пояснював світобудову, він був поетом, що відчував світ і мріяв про його вдоско­налення.

Під впливом його поезії творила плеяда митців, що жили в двох тогочасних літературних осередках — середньо­азіатському (Бухара і Самарканд) і хорасанському (Балх і Мерв).

Рудакі та його послідовники майже не звертались до релігійних мотивів, до містичних образів. У їхній поезії втілена народна мудрість, відчувається живе сприйняття природи, радість буття. Вона насичена свіжими образами, простими за формою, дотепними і глибоко змістовними.

V. Домашнє завдання

Прочитати статтю підручника. Написати твір-мініатюру за однією з бейт.

В чем нуждаются волосы зимой?
Советы по увеличению груди
Складання розповіді за поданими малюнками, опорними словами "Зелену красуню люблять усі"
Уход за пяточками
В. Бичко «Казка, друзі,— не на сміх...». І. Франко «Лисичка-кума»
Красота - спасает мир!

Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія