Фізичні й хімічні властивості оксидів
Цілі уроку: ознайомити учнів з фізичними й хімічними власти- востями оксидів; дати поняття індикаторів, пояснити їх використання для визначення кислот та основ; розвивати логічне мислення учнів на прикладі порівняння взаємодії кислотних і основних оксидів з водою, кислотами, лугами, іншими оксидами; розвивати вміння й навички складати рівняння хімічних реакцій на прикладі хімічних властивостей оксидів.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Форми роботи: фронтальна робота, розповідь учителя, демонстраційний експеримент.

Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, хімічні реактиви.



ХІД УРОКУ



І. Організація класу



ІІ. Перевірка домашнього завдання, мотивація навчальної діяльності

Ø Ми знаємо, що за складом хімічні сполуки поділяються на чотири класи. Які саме? (Оксиди, основи, кислоти, солі)

Ø Як розрізняють класи сполук? (За складом речовин)

Ø А якщо формула речовини не відома? (То розпізнати її можна за хімічними властивостями)



ІІІ. Формування вмінь і навичок



Демонстрація 2. Взаємодія кислотних і основних оксидів з водою

Дослід 1. Розглянемо два оксиди: СаО і P2O5. Що можна сказати про фізичні властивості цих оксидів? (Тверді, білого кольору, розчинні у воді)

Не всі оксиди тверді.

— Наведіть приклади газоподібних оксидів. (CO, CO2, SO2)

Відрізняються оксиди:

за забарвленням: CuО - чорний; Cu2O - червоний, Fe2O3 - бурий, Cr2O3- зелений тощо;
за температурою плавлення;
за розчинністю у воді (CuО, Fe2O3 - нерозчинні у воді; СаО й P2O5 - розчинні).
Розчинні оксиди взаємодіють із водою.

— Які продукти виходять у результаті такої взаємодії?



Дослід 2. У склянку з водою насипаємо білий порошок СаО, а в іншу - білий порошок P2O5.

Що спостерігаємо? Обидва порошки розчинилися у воді.
Що сталося з водою?
Розібратися в цьому нам допоможе індикатор - речовина, що реагує на різне середовище зміною забарвлення. Познайомимося з двома з них.Фенолфталеїн - безбарвний у нейтральному й кислому середовищі, стає малиновим у лужному середовищі. Додаємо дві краплі фенолфталеїну в розчин СаО - з’являється малинове забарвлення, а в розчині P2O5 колір не змінився.

Метиловий оранжевий у нейтральному середовищі - оранжевий, у лужному - жовтий, у кислому - червоний.

Додаємо по кілька крапель у наші розчини: розчин СаО під дією метилового оранжевого забарвився в жовтий колір, отже, у склянці міститься луг; розчин P2O5 набув червонного забарвлення, отже, у цій склянці міститься кислота.

Запишемо рівняння реакцій, щоб підтвердити наші дослідження.

CaO+H2O = Ca(OH)2 (кальцій гідроксид)

P2O5+3H2O =3H3PO4 (ортофосфатна кислота)

Висновок. Кислотні оксиди в результаті взаємодії з водою утворюють кислоти, а основні оксиди утворюють основи.

По-різному кислотні й основні оксиди взаємодіють із лугами й кислотами. Розглянемо на прикладах:

CaO+ 2HCl→CaCl2+ 2H2O

CaO+NaOH ≠

P2O5+HCl≠

P2O5+6NaOH →2Na3PO4+3H2O

Висновок. Кислотні оксиди взаємодіють з основами з утворенням солі й води; основні оксиди взаємодіють із кислотами з утворенням солі й води.

Кислотні й основні оксиди можуть узаємодіяти між собою.

CaO+ P2O5= Ca3(PO4)2



IV. Закріплення вивченого матеріалу

Заповнюємо опорну схему «Хімічні властивості оксидів», по ланцюжку на дошці складаємо рівняння реакцій з опорної схеми.



V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний параграф підручника, відповісти на запитання до нього, виконати вправи.

Творче завдання. Підготувати повідомлення про використання оксидів.

Дерева, кущі, трав’янисті рослини
Добір спільнокореневих слів і зміна форми слова для перевірки написання слів з ненаголошеними [е], [и]
Лікарські рослини в житті людини та їх застосування
Страна глухих
Вадим Скомаровський «Андрійкова мрія». Грицько Бойко «Відпочити ніколи»
Как защититься от зимней хандры

Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія
  • Статистика


    Онлайн всего: 23
    Гостей: 23
    Пользователей: 0

    Партнеры сайта