Особливості процесів життєдіяльності й поводження плазунів
Мета уроку: ознайомити учнів з найбільш прогресивними ознаками плазунів і особливостями процесів їх життєдіяльності.

Обладнання і матеріали: вологі препарати плазунів, скелет ящірки, таблиці «Тип Хордові. Клас Земноводні», «Тип Хордові. Клас Плазуни», «Внутрішня будова ящірки».

Базові поняття і терміни уроку: плазуни, яйця, яйцеві й зародкові оболонки, яйцеживородіння, живородіння, луска, щитки, холоднокровні й теплокровні тварини.

Концепція уроку

Дати стислу характеристику плазунів. Виокремити головні прогресивні ознаки плазунів. Звернути увагу на розвиток вологонепроникних шкірних покривів і розмноження з допомогою яєць, що дозволило плазунам стати цілком наземними тваринами. Розглянути особливості розмноження й розвитку плазунів. Показати різницю між холоднокровними й теплокровними тваринами. Підкреслити, що деякі представники плазунів є теплокровними тваринами.

ХІД УРОКУ

I. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності школярів

Питання до учнів

Яке значення мають земноводні в житті людини?

Які шкірні покриви мають земноводні?

Як розмножуються земноводні?

II. Вивчення нового матеріалу

Розповідь з елементами бесіди

Хто такі плазуни?

Переважно холоднокровні яйцекладні хребетні, у процесі розвитку зародка яких утворюються яйцеві оболонки. Сучасні представники пристосовані до життя на поверхні землі або у водному середовищі. Зустрічаються також напівводні, підземні й деревні

види. Деякі вимерлі рептилії були добре пристосовані до польоту. Віддають перевагу теплому клімату. За несприятливих умов можуть упадати в сплячку. Харчуються в основному тваринними організмами (від дрібних безхребетних до великих ссавців), але

є й рослиноїдні види.

Головні прогресивні ознаки класу Плазуни

Виникнення зародкових оболонок.

Утворення покривів тіла, що перешкоджають утраті вологи.

Підвищення ефективності легеневого дихання.

Розвиток тазових нирок.

Ускладнення і диференціація нервової системи.

Покриви тіла плазунів

Шкіра вкрита роговими лусками або щитками. У багатьох представників розвинений зовнішній (шкірний) скелет, утворений кістковими лусками. Шкірних залоз немає або їх небагато.

Розмноження

Статеві залози плазунів — сім’яники та яєчники. Запліднення внутрішнє. Як правило, розвиток зародка відбувається в яйці. Яйця рептилій великі, вкриті міцною волокнистою оболонкою (оберігає яйця від механічних пошкоджень і висихання). У черепах і крокодилів у яйці є також білкова оболонка. Ці оболонки утворює організм матері під час руху яйця яйцепроводами.

Розвиток

Зародок утворює зародкові оболонки, що забезпечують його життєдіяльність і розвиток у повітряному середовищі. Це амніон (замкнений мішок, усередині якого знаходиться зародок), алантоїс (є органом дихання й зародковим сечовим міхуром) і хоріон (серозна оболонка, що зростається з алантоїсом). Для багатьох рептилій характерним є яйцеживородіння (при цьому яйця із зародками, що розвиваються, певний час, іноді аж

до моменту вилуплення, залишаються в організмі матері). Зустрічаються випадки справжнього живородіння (при цьому зовнішні яйцеві оболонки редукуються і хоріон утворює ворсинки, що проникають у стінки яйцепроводу). За живородіння зменшується кількість жовтка в яйцях і живлення зародка значною мірою відбувається за рахунок материнського організму. Переважна більшість сучасних плазунів є холоднокровними.

Але багато викопних форм, а також сучасна шкіряста черепаха належать до теплокровних організмів.

Холоднокровні (пойкілотермні) організми — тварини, в яких температура тіла більшою чи меншою мірою коливається в такт із температурою навколишнього середовища.

Теплокровні (гомойотермні) організми — тварини, які за умов змін температури навколишнього середовища можуть підтримувати температуру свого тіла на більш-менш постійному рівні.

III. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

Питання до учнів

Дайте стислу характеристику класу Плазуни.

Опишіть головні прогресивні ознаки класу Плазуни.

Як розмножуються плазуни?

Які покриви тіла мають плазуни?

Приклади питань і завдань для самостійної роботи учнів

Порівняйте шкіру плазунів і шкіру земноводних.

IV. Домашнє завдання

Вивчити відповідний параграф підручника.

І навіщо мені та школа???
Кожна людина має право на надійне житло Мета: допомогти учням усвідомити важливість однієї з основних потреб людини — у зручному житлі; озна
Глубокая эпиляция бикини – красота требует жертв?
Массаж для ногтей
Длительные отношения и обязательства в любви.
Будова слова (корінь, спільнокореневі слова)

Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія
  • Статистика


    Онлайн всего: 12
    Гостей: 12
    Пользователей: 0

    Партнеры сайта