Розв’язування задач на прямолінійне поширення та відбивання світла

Мета уроку: формування навичок розв’язування задач на прямолінійне поширення світла, закони відбивання, зображення в плоскому дзеркалі.

Тип уроку: урок розв’язування задач.

Обладнання: прилад для демонстрації законів оптики, плоске дзеркало.

План уроку:

1. Актуалізація знань учнів.

1. Розв’язування задач на прямолінійне поширення та відбивання світла.

2. Самостійна робота (12 хв).

 

Зміст уроку

Актуалізація знань учнів

Бесіда за питаннями

Задача 7.6. У тропіках сонячні промені можуть бути вертикальними. Який кут падіння цих променів на поверхню води в озері?

Задача 7.7. Кут падіння променя на дзеркальну поверхню дорівнює 25°. Чому дорівнює кут відбивання цього променя?

Задача 7.14. Чим відрізняється відбивання світла від таких тіл:

а) плоске дзеркало; б) білий папір; в) чорний папір?

Задача 7.17. Чому вдень вікна будинків зовні здаються темними? Обговорення задачі 7.17 дає можливість пояснити учням, що світло, яке падає на поверхню, може відбиватися, поглинатися або проходити в інше середовище (більша частина сонячного світла проходить через віконне скло до кімнати). Як зміниться зображення світної точки в плоскому дзеркалі, якщо закрити долонею половину цього дзеркала? Чи з кожної точки можна побачити зображення лампи в плоскому дзеркалі?

 

Розв’язування задач

Задача 7.19. Кут між падаючим променем і дзеркальною поверхнею дорівнює 50°. Чому дорівнює кут між падаючим та відбитим променями?

Задача 7.26. Камінець падає у воду, рухаючись зі швидкістю 5 м/с. Куди та з якою швидкістю рухається зображення камінця у водному дзеркалі?

Задача 7.28. Побудуйте зображення світних точок A , B, C у плоскому дзеркалі (див. рисунок).

 

Задача 7.29. Покажіть ділянку, звідки можна побачити у дзеркалі зображення точки B (див. рисунок).

 

Задача 7.34. Рекламні написи над входом до магазину відбиваються у дзеркальній вітрині магазину на протилежному боці вулиці. Які з наведених літер не змінюють свого вигляду внаслідок відбивання: А, Б, В, Д, Е, Ж, И, К, Л, М, Н, О, П, С, Т, У, Ф, Х? У сильному класі можна розглянути задачу 7.39 (замість якихось указаних вище задач). Розв’язання цієї задачі можна супроводити демонстраційним дослідом. У цьому разі можна задати додому, наприклад, задачу 7.40.

Задача 7.39. У центрі оптичного диска (приладу для демонстрації світлових явищ) міститься плоске дзеркало. На рисунку показані світловий промінь 1, що падає на дзеркало, та відбитий промінь 2. Накресліть, як розташована площина дзеркала.

Самостійна робота

Варіант № 1

1. (1 бал) Які джерела світла можна вважати природними?

а) Монітор комп’ютера;

б) електричну лампу;

в) зорі;

г) рекламні трубки.

2. (1 бал) Між електричною лампою та стіною знаходиться м’яч, на стіні кругла тінь від м’яча. Чи зміниться радіус тіні, якщо м’яч перемістити ближче до лампи?

а) Не зміниться; б) збільшиться; в) зменшиться.

3. (2 бали) Розміщення плоского дзеркала MN та джерела світла S показано на рисунку. Яка відстань від джерела S до його зображення у дзеркалі MN ?

 

а) 1 м; б) 2 м; в) 3 м; г) 4 м;

д) при такому розміщенні зображення немає.

4. (2 бали) Чому відбуваються місячні затемнення?

а) Це результат падіння тіні від Землі на Місяць.

б) Між Місяцем і Землею іноді проходять інші планети.

в) Це результат падіння тіні від комети на Місяць.

г) Це результат відхилення сонячних променів від прямолінійного поширення під впливом притягання Землі.

5. (3 бали) Людина, що стоїть прямо перед дзеркалом, наблизилася до нього на 50 см. Наскільки вона наблизилася до свого зображення?

а) На 25 см; б) на 50 см;

в) на 1 м; г) відстань не змінилася.

6. (3 бали) Кут падіння світлового променя на дзеркало збільшився на 10°. Як змінився при цьому кут між падаючим і відбитим променями?

а) Зменшився на 10°; б) збільшився на 10°;

в) зменшився на 20°; г) збільшився на 20°;

Варіант № 2

1. (1 бал) Які джерела світла можна вважати відбивачами?

а) Сонце; б) Місяць;

в) світлячка; г) рекламні трубки.

2. (1 бал) Між електричною лампою та стіною знаходиться м’яч, на стіні кругла тінь від м’яча. Чи зміниться радіус тіні, якщо м’яч перемістити далі від лампи?

а) Не зміниться;

б) збільшиться;

в) зменшиться.

3. (2 бали) Розміщення плоского дзеркала MN та джерела світла S показано на рисунку. Яка відстань від джерела S до його зображення у дзеркалі MN ?

 

а) 2 м; б) 3 м; в) 4 м; г) 5 м;

д) при такому розміщенні зображення немає.

4. (2 бали) Чому відбуваються сонячні затемнення?

а) Між Сонцем і Землею іноді проходять інші планети.

б) Це результат падіння тіні від Місяця на Землю.

в) Це результат падіння тіні від комети на Землю.

г) Це результат відхилення сонячних променів від прямолінійного поширення під впливом притягання Землі.

5. (3 бали) Людина, що стоїть прямо перед дзеркалом, віддалилася від нього на 50 см. Наскільки вона віддалилася від свого зображення?

а) Відстань не змінилася; б) на 25 см;

в) на 50 см; г) на 1 м.

6. (3 бали) Кут падіння світлового променя на дзеркало зменшився на 10°. Як змінився при цьому кут між падаючим і відбитим променями?

а) Зменшився на 10°; б) Збільшився на 10°;

в) Зменшився на 20°; г) Збільшився на 20°.

 

Правильні відповіді

1

2

3

4

5

6

варіант 1

в

б

б

а

в

г

варіант 2

б

в

в

б

г

в

Методичні рекомендації щодо оцінювання роботи. За завдання 5 учень отримує 3 бали, якщо правильно вказує обидві відповіді, інакше за це завдання він не отримує балів. Це необхідно повідомити учням ще до початку роботи.

 

Домашнє завдання

Задачі 7.20, 7.31, 7.32.


Уход за пяточками
Збережемо природу Землі разом
Буквене позначення геометричних фігур. Табличне додавання з переходом через десяток
Водойми України 2
Закріплення вміння додавати і віднімати числа у межах 10
Чтобы быть красивой!

Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія
  • Статистика


    Онлайн всего: 13
    Гостей: 13
    Пользователей: 0

    Партнеры сайта