Живлення рослин. Фотосинтез
Цілі уроку: познайомити учнів з особливостями й основними етапами процесу фотосинтезу; показати його роль у житті рослин і значення для життя на Землі.

Обладнання й матеріали: таблиці, живі рослини, гербарний матеріал.

Базові поняття й терміни уроку: фотосинтез, хлоропласт, світлова й темнова фази, вода, вуглекислий газ, кисень, крохмаль.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Які речовини потрібні рослинам для їхньої життєдіяльності?

2. Які речовини рослини отримують із ґрунту?

3. Які органи рослини постачають органічні речовини?

III. Вивчення нового матеріалу

Великий вплив на засвоєння учнями процесу фотосинтезу, зокрема значення світла, мають факти із практики вирощування рослин, що демонструються на уроках. Деякі методисти рекомендують під час вивчення процесу фотосинтезу порівнювати його з диханням листка, вважаючи, що це полегшує учням засвоєння поняття про утворення органічних речовин. Однак це дає зворотні результати: після такого порівняння переважна більшість учнів починає вважати, що процес фотосинтезу — це не що інше як особливий вид дихання, властивий виключно листку, коли на світлі він поглинає вуглекислий газ і виділяє кисень, а в темряві — навпаки. Ототожнення цих двох протилежних процесів пояснюється тим, що учні на цьому рівні навчання не одержали ще необхідних знань і фактів, щоб свідомо порівнювати фотосинтез і дихання.

Зіставляти процес фотосинтезу з диханням можна тільки на завершальному уроці, коли учні вивчать умови утворення органічних речовин, з’ясують їх значення для життєдіяльності рослинного організму. Процес дихання рослин слід розглядати як процес, що властивий усім живим організмам і нічим не відрізняється від дихання клітин кореня та всіх інших органів рослини.

Для демонстрації значення світла для утворення крохмалю в листках слід поставити дослід (результати розглядатимуться на уроці). Для цього можна використати бегонію вічноквітучу, пеларгонію та ін. Перед поміщенням рослин у різні умови на квіткові горщики наклеюють етикетки: «У темряві», «На світлі». У цьому досліді чітко подаються умови, в яких перебувають обидві рослини, тому учням легко запам’ятати необхідність світла для утворення крохмалю, а також техніку постановки досліду.

На уроці підбивають підсумки досліду зі з’ясування умов утворення органічних речовин у листках рослин. Одному з учнів пропонується розповісти про методику постановки досліду, що закладався на минулому уроці, з метою з’ясування значення світла для рослини.

Потім учитель бере з кімнатної теплички й темної шафи рослини й демонструє їх, для того щоб учні уважно розглянули листки. Учні відзначають, що зовні рослини не змінилися. Учитель ставить запитання: «Чи не можна ви­явити відмітні ознаки, якщо видалити з листків хлорофіл?» — і демонструє подальший хід досліду: зрізує листки з черешками з рослини, що перебувала на світлі, і листки без черешків (щоб їх можна було відрізнити від інших) з рослини, що стояла в темряві, опускає на 5 хвилин спочатку в киплячу воду, а потім у склянку зі спиртом, поміщену в киплячу воду, і продовжує нагрівати до знебарвлення листків. Отриману витяжку хлорофілу й знебарвлених листків демонструє учням. Потім обливає знебарвлені листки розчином іоду й дає учням можливість уважно розглянути їх. Школярі бачать, що листки, які перебували на світлі, забарвилися в синій колір, а ті, що стояли в темряві, не посиніли, у них відсутній крохмаль.

У зошитах учні записують тему досліду й висновок: «У листках на світлі утворюється органічна речовина — крохмаль, необхідна для живлення рослини».

Переконливим доказом значення світла в житті рослини є досліди, які показують, що гарне освітлення, а також збільшення площі листкової поверхні посилюють утворення в листках органічних речовин, що сприяє кращому живленню всіх органів рослин цими речовинами, а отже, їхньому росту.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Дати відповіді на питання

Які речовини потрібні для процесу фотосинтезу?

Які речовини утворюються в результаті фотосинтезу?

V. Домашнє завдання

Українська народна казка «Колосок»
Вода
Три шага на пути к хорошему самочувствию
Л. Полтава «Лісова книга». В. Скомаровський «Три лижні». А. Костецький «Лист до птахів»
Если у вас ломкие и сухие волосы
Екологічний калейдоскоп

Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія
  • Статистика


    Онлайн всего: 2
    Гостей: 2
    Пользователей: 0

    Партнеры сайта