Відділи Хвощеподібні та Плауноподібні
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями будови та процесів життєдіяльності плауноподібних і хвощеподібних, їх поширенням, значенням у природі й житті людини.

Обладнання й матеріали: гербарій хвоща і плауна або таблиці, зразок кам’яного вугілля, таблиці й фотоілюстрації.

Базові поняття й терміни уроку: Плауноподібні, придаткові корені, кора, стробіл, рівноспорові й різноспорові Плауноподібні, плаун булавовидний, плаун-баранець, спори, кам’яне вугілля, Хвощеподібні, хвощ польовий, хвощ лісовий, вузли, міжвузля, вставний ріст, кореневище, пазуха, лікарські рослини.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Яку роль відіграють хлорофілоносні й повітроносні клітини листка сфагнуму?

2. Яке господарське значення мають мохи?

3. Як утворюється торф та яке його значення в природі й житті людини?

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Загальна характеристика відділу Плауноподібні

Плауноподібні — це багаторічні трав’янисті вічнозелені рослини, рідше напівкущі. Серед вимерлих плауноподібних відомі деревоподібні форми. Усього нараховується близько 450 сучасних видів плауноподібних.

У життєвому циклі домінує спорофіт. Спорофіти у більшості видів складаються з розгалуженого кореневища, від якого відходять наземні гілки й додаткові корені. Спорангії розташовані на верхній поверхні видозмінених листків (спорофілів), які можуть збиратися у стробіли. Гаметофіти можуть бути як одностатевими, так і двостатевими, підземними або надземними. Трапляються безхлорофільні гаметофіти, які живляться за рахунок мікоризи або поживних речовин спори. Органи розмноження — антеридії й архегонії. Спермії мають два джгутики. Вони можуть рухатися до яйцеклітини лише в рідкому сере­довищі.

Плауноподібні дуже поширені. Вони використовуються в медицині, а їх спори, крім того, у піротехніці й металургійній промисловості.

Загальна характеристика відділу Хвощеподібні

Хвощеподібні — це багаторічні трав’янисті рослини. Серед вимерлих хвощеподібних відомі деревоподібні форми. Усього нараховується 32 сучасні види хвощеподібних, які представляють єдиний рід — хвощ.

Спорофіти хвощів мають членисту будову. Їхні пагони складаються з вузлів, від яких відходять листки й гілки, і міжвузлів. Міжвузля мають ребра (гребені), в яких у клітинах епідермісу відкладається кремнезем. Стебла зелені, виконують функцію фотосинтезу. У деяких видів стебла двох типів: зелені фотосинтезуючі вегетативні й безхлорофільні спороносні. Є кореневища. Спорангії розташовані уздовж краю зонтикоподібних структур — спорофілів, які зібрані на верхівці стебла й утворюють стробіл.

Гаметофіти зелені, дуже маленькі. Органи розмноження — антеридії й архегонії. Спермії мають багато джгутиків. Вони можуть рухатися до яйцеклітини лише в рідкому середовищі.

Хвощі дуже поширені, але ростуть переважно у північній півкулі. Зазвичай трапляються біля води або у вологих місцях. Використовуються в медицині та, іноді, у різних видах господарської діяльності. Молоді пагони хвощів їстівні. Більшість видів — пасовищні бур’яни.

IV. Виконання лабораторної роботи

Лабораторна робота № 13. Особливості будови плауна булавовидного
і хвоща польового

Мета: ознайомитися з особливостями будови хвощів і плаунів.

Обладнання й матеріали: гербарні або фіксовані зразки плауна булавовидного і хвоща польового, препарувальний набір, лупа, зошит, підручник.

Хід роботи

1. Розгляньте живі, фіксовані або гербарні зразки спорофіта плауна булавовидного, а також його малюнок у підручнику. Знайдіть корені, пагони, стебла, листки і стробіли.

2. Використовуючи лупу, розгляньте розташування листя на стеблі й будову стебла.

3. Намалюйте рослину плауна булавовидного й позначте на малюнку корені, стебло, листки і стробіл.

4. Розгляньте живі, фіксовані або гербарні зразки спорофіта хвоща польового, а також його малюнок у підручнику. Знайдіть корені, кореневище, надземні спороносні й вегетативні пагони, вузли й міжвузля.

5. Використовуючи лупу, розгляньте стробіл на верхівці спороносного пагона.

6. Намалюйте рослину хвоща польового й позначте на малюнку корені, кореневище, надземні спороносні й вегетативні пагони, вузли й міжвузля, стебло, листки і стробіл.

7. Зробіть висновок, у якому вкажіть характерні риси будови плауноподібних і хвощеподібних.

V. Домашнє завдання

Правильный цвет карандаша
Інтегрований урок (математика + трудове навчання)
7 причин измен.
Написання не з дієсловами. Зв’язок дієслів у реченнях з іншими частинами мови
Цистит. Симптомы и лечение
Вправи на додавання і віднімання в межах 20

Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія
  • Статистика


    Онлайн всего: 13
    Гостей: 13
    Пользователей: 0

    Партнеры сайта