Усний докладний переказ тексту художнього стилю з творчим завданням
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про особливості художнього стилю мовлення, удосконалювати вміння й навички усно докладно переказувати прослуханий або прочитаний текст художнього стилю мовлення за самостійно складеним планом; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення, пам’ять; виховувати у школярів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу емоційно-ціннісне ставлення до навколишнього.

Обладнання: опорна таблиця, роздавальний матеріал, тлумачний словник.

Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис (текст), лексикологія.

Міжпредметні зв’язки: література.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвої компетенції (урок навчального переказу).

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організація класу

ІІ. Вступна бесіда (ознайомлення з метою і завданнями)

ІІІ. Актуалізація опорних знань і мотиваційних резервів

ІV. Процесуально-діяльнісний етап

Читання тексту

Про що може бути текст із такою назвою? Прослухайте текст і перевірте правильність своїх припущень.

РАДІСТЬ ДУШІ

Тимко взявся за косу і хотів шаркнути нею по траві, але потім озирнувся, щоб глянути ще раз, чи вже далеко відійшла Орися. І коли він побачив її, щупленьку, босоногу, одиноку, беззахисну і довірливу, як голубка у своїй любові, то перший раз у житті відчув, як хвилюючим болем застукотіло його серце, і щось ласкаве, тепле, як ті світлі сльози, що він їх змив поцілунком з личка коханої, покотилося йому в душу, і кров забухала швидше, груди задихали вільніше, і, розтираючи рукою малий гарячий клубок, що підступав до горла,

Тимко подумав, що він тепер не одинокий і що йому є для чого жити на світі. Із цієї хвилини все те, що він бачив навколо себе, чув і відчував, повнилося для нього новим змістом: йому ніби вставили інші очі, і він ними бачив тепер те, чого раніше не помічав, йому ніби підмінили душу, і він тепер відчував те, про що раніше й не догадувався. Навіть звуки він сприймав по-іншому, Він косив повагом, раз за разом махаючи і майже не відчуваючи коси

в руках. Раніше з кожним її рухом, переставляючи босі ноги по скошеній щіточці трав’яного прикоріння, Тимко відчував холодну і липку в’язь лугової землі, і почуття це було неприємним, тепер же земля під ногами була тепла, ласкава, як дихання паруючої ріки. Трава, яка здавалася йому раніше стальною, дзвенючою, як щось неживе, тепер розступалася перед ним прозорозеленою морською хвилею, як перед молодим богом, розкриваючи те, що

раніше приховувала: всю свою потаємну красу. Він бачив, що зверху вона суха і колишеться навіть без вітру, а при самій землі, між стеблинками, притаїлися росинки і яскраво поблискують.

Хвилинами його брав жаль, і він стримував косу, щоб не порушити тієї затаєної краси. «Я не знаю, чи там угорі наді мною є життя, але я добре бачу, що вся краса тут, на землі», — роздумував він. Потім знову став косити, докоряючи сам собі в душі за те, що він милується і все ж нищить цю красу.

Але одного разу на новому розгоні він зупинив косу і, кинувши її на землю, присів навпочіпки і обережно, лагідно розгорнув пальцями густий кущик трави: у зеленому затишному храмі, вся переплетена золотими нитками сонця, на високому гінкому стебельці росла лугова цариця — ромашка, і те, що вона така прекрасна, і те, що її так звати, зачарувало його, і він, присівши, дивився на неї, не зводячи очей, усміхаючись, як до гарненького маляти, і все шепотів: «Невісточка, невісточка», — і йому хотілося доторкнутися до неї хоч пальцем. Але він утримався, щоб не збити з неї росички, не зняти дорогої краси, дарованої природою. Він так і залишив квітку разом із густим кущиком трави в її зеленому храмі і, обережно обкосивши, пішов далі (За Г. Тютюнником; 435 слів).

Докладно перекажіть текст, доповнюючи його висловленням власного ставлення до Тимка.

Бесіда за змістом прочитаного.

Які почуття переповнювали Тимка і чому?

Чому Тимкові стало для чого жити у світі?

Як це змінило його погляд на навколишній світ?

Як зрозуміти вираз «Все… повнилося для нього новим змістом»?

За що докоряв собі Тимко?

Чому хлопець не торкнувся до квітки?

Визначте тему та основну думку тексту, його тип і стиль мовлення.

Чому текст має таку назву?

Складання плану

Орієнтовний план

І. Душевні переживання Тимка.

ІІ. Новий зміст у навколишньому:

1. Відкриття потаємної краси природи.

2. Краса тут, на землі.

3. Лугова цариця.

ІІІ. Дорога краса, дарована природою.

Мовний аналіз тексту

Тлумачення слів.

Шаркати — терти, шкребти по якійсь поверхні, утворюючи шарудіння, шерхіт. Навпочіпки — зігнувши ноги в колінах і тримаючись на пальцях ніг.

Добір синонімів.

Потаємний — тайний, таємничий, потайний, прихований притаєний, затаєний, схований, укритий [вкритий], закритий, замаскований.

Озирнутися — глянути, побачити.

Робота над образними висловами.

Як розумієте вислів «як голубка у своїй любові»?

Чому ромашку названо у тексті невісточкою?

Робота над стильовими особливостями тексту (за опорною таблицею).

V. Контрольно-рефлексивний етап

Усне оцінювання (взаємо-, самооцінювання)

і редагування переказу за орієнтовним планом

Учні усно оцінюють себе, сусіда по парті.

Учні виправляють текст переказу за орієнтовним планом.

Орієнтовний план

Чи підпорядковується висловлювання темі та основній думці, комунікативному завданню?

Чи дотримано композиції, мовних, стильових особливостей та авторського задуму?

Оцініть текст у цілому з погляду його змісту, форми, задуму й мовного оформлення.

VІ. Домашнє завдання (на вибір)

Доберіть текст художнього стилю про красу почуттів. Обґрунтувати доцільність використання в ньому художніх засобів.

Складіть висловлювання «Радість моєї душі» в художньому стилі.

Додавання і віднімання круглих десятків. Розв’язування задач
Страна глухих
Додавання і віднімання круглих чисел
Українська народна казка «Колосок»
Усне складання казки «У країні Шоколандії»
«Мудра дівчина» (українська народна казка). Побутові казки

Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія
  • Статистика


    Онлайн всего: 27
    Гостей: 27
    Пользователей: 0

    Партнеры сайта