Твір Генріка Ібсена «Ляльковий дім» — соціально-психологічна драма

Мета: допомогти учням засвоїти ідейно-художній зміст, сюжет драматичного твору; розвивати навички виразного читання за особами, переказу драматичнихтворів, виділення ключових епізодів, їх коментування; виховувати інтерес до літератури, аналітичне мислення, естетичний смак.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

I. Мотивація навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь. Давньогрецький драматург Арістофан ще двадцять три століття тому писав про жінок: «Обійтися без них так само важко, як і жити з ними». Сучасні чоловіки із цим, мабуть,

погодяться, а сучасні жінки, напевно, те саме скажуть про чоловіків. Не є секретом, що чоловік і жінка по-різному сприймають світ, по-різному думають і діють. Як же знайти гармонію в їхніх взаєминах, як зробити сім’ю щасливою? Як наповнити родинну оселю добром, радістю та щирими почуттями? Про це йдеться в драмі Г. Ібсена «Ляльковий дім», і про це — наш урок.

II. Оголошення теми й мети уроку

III. Актуалізація опорних знань

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1. Знайомство з героями п’єси, виділення ключових епізодів у дії першій

2. Евристична бесіда

·                    ŠŠ Яка атмосфера панувала в домі адвоката Хельмера?

·                    ŠŠ Що видається трохи дивним у взаєминах подружжя?

·                    ŠŠ Чому Нора просить чоловіка зробити їй різдвяний подарунокгрошима?

·                    ŠŠ Чи можна вважати Хельмера скупим або економним?

·                    ŠŠ Як характеризують Нору її взаємини з Крістіною?

·                    ŠŠ Про що свідчить зізнання фру Лінне щодо того, що їй тепер нема про кого піклуватися?

·                    ŠŠ Як характеризує Нору її зізнання подрузі про борги?

·                    ŠŠ Як Нора ставиться до своїх дітей?

·                    ŠŠ Прокоментуйте висловлювання героїв:

«К р о г с т а д. Закон не цікавиться причинами.

·                    Н о р а. То поганий, виходить, цей закон…»

·                    ŠŠ Як Хельмер, за його словами, ставиться до тих, хто схибив у житті?

·                    ŠŠ Відгук яких ідей звучить у словах Хельмера: «Майже всі, хторано схибив у житті, мали брехливих матерів»?

·                    ŠŠ Чому Нора злякалася й не допустила до себе дітей?

·                    ŠŠ Чому, на ваш погляд, автор подає таку деталь: «У кутку, біля піаніно, стоїть обібрана, обтріпана, з обгорілими свічками ялинка», — у той час, коли в домі Нори завжди гарно, затишно?

·                    ŠŠ Про що свідчать такі деталі й характеристики Хельмера: «Торвальд — великий майстер улаштовувати все витончено й красиво»; «Хельмер учить дружину танцювати тарантелу й мріє про її успіх на вечірці в консула»?

·                    ŠŠ Чи правда те, що говорить Хельмер дружині: «…Повір, у мене вистачить і мужності, і сили. Побачиш, я така людина, яка може все взяти на себе»?

·                    ŠŠ Як Нора пояснює хворобу лікаря Ранка?

·                    ŠŠ Що задумала Нора, почувши погрози Крогстада й роздуми чоловіка щодо нечесності?

·                    ŠŠ Чому подруга фру Лінне радила Норі розповісти все чоловікові

·                    й не завадила Крогстаду передати Хельмерові листа зі звинувачуваннями на адресу Нори?

·                    ŠŠ Чи справді Хельмер — чесна людина?

·                    ŠŠ Як розкривається характер Хельмера у таких словах і наскільки вони, на ваш погляд, щирі: «Ти любила мене, як дружинаповинна любити чоловіка. Ти не змогла тільки гарненько розібратися в засобах. Але, певне, ти гадаєш, що я менше любитиму тебе через те, що ти не здібна діяти самостійно? Ні-ні, сміло зіприся на мене, я буду тобі порадником, керівником. Я не був би мужчиною, якби саме ця жіноча безпорадність не робила тебе вдвоє милішою в моїх очах. Ти не думай більше про ті різки слова, які вирвались у мене у хвилину першого переляку, коли мені здалося, що все навколо мене рушиться. Я простив тобі, Норо. Клянуся тобі, я простив тобі»?

3. Робота зі схемою «Герої п’єси Г. Ібсена "Ляльковий дім”»

·                    ŠŠ Доповніть опорну схему, уписавши визначення взаємин між героями.

 

4. Особливості «нової драми»

·                    ŠŠ Наведіть приклади зображення автором соціальних відносин та розкриття психології героїв, адже цей твір за жанром є соціально-психологічним.

У ч и т е л ь. Наприкінці ХІХ ст. драматурги-новатори, зокрема й Г. Ібсен, виступали із різким запереченням «добре зроблених п’єс», де головне — закручена інтрига, легко впізнавані, чорно-білі постаті персонажів, стрімкий діалог, багато сліз, сміху, бурхливих

пристрастей. Драматичний конфлікт (зіткнення) знаходився здебільшого в площині «людина — суспільство», «дійсність — фантазія, мрія, уява» та ін.

У драматичних творах нового типу, зокрема ібсенівських, акцент із зовнішньої дії переноситься на внутрішню: на сцені у звичному для театру сенсі майже «нічого не відбувається»; герої майже нерухомі, просто йде розмова, думка протистоїть думці, головною ж є напруження внутрішнє, непомітне оку глядача; зазвичай конфлікт драми Ібсена зав’язується ще до того, як починається власне її дія (так, Нора підписала фіктивний вексель до початку дії I п’єси «Ляльковий дім»); «нові драми» мають відкритий фінал, тобто після закінчення п’єси достеменно невідомо, як саамерозв’яжеться конфлікт.

Примітка. Останній абзац виступу вчителя учні записують у зошити.

V. Закріплення знань, умінь і навичок

Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»

·                    ŠŠ Як вислів Соломона стосується Нори: «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його»? Яка, на вашу думку, героїня — мудра чи безумна? Чому Нора не зізналася чоловікові ні відразу, ні потім?

VI. Домашнє завдання

Повторити зміст дій II і III п’єси, уміти переказувати й аналізувати події твору.

VII. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Закінчіть речення:

·                    Мене вразило…

·                    Я не думав(-ла), що драматичний твір може…

·                    Проблема сім’ї — це…


Урок розвитку зв'язного мовлення в 4 класі Твір-опис з елементами розповіді на основі власних спостережень "Калина"
М’які подовжені приголосні звуки, позначення їх на письмі
О. Сенатович «Ми розбили склянку з чаєм». Г. Бойко «Обіцяльник». В. Гринько «Мирилки». М. Чумарна «Казка про друга»
М. Трублаїні «Пустуни на пароплаві»
Растушевка пальцами
10 секретов домашней эпиляции

Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія
  • Статистика


    Онлайн всего: 7
    Гостей: 7
    Пользователей: 0

    Партнеры сайта