Зіткнення цивілізацій та перетворення світового порядку
Автор дає визначення сучасному багатополюсному світу, де вивчає витоки сучасного феномену, визначеного ним як "західний універсалізм", а також аналізує історію конфліктів між цивілізаціями, даючи прогноз співіснування західного та ісламського світів.

У новому світі основні відмінності між людьми носитимуть не ідеологічний, політичний чи економічний, а культурний характер, при цьому ці відмінності будуть вести до конфліктів між основними цивілізаціями. Цивілізація визначається як людський рід у своїй найвищій формі, а зіткнення цивілізацій виступає у якості міжродового конфлікту глобального масштабу.

Хантінгтон розрізняє конфлікти двох форм.

На мікрорівні конфлікти будуть виникати між різними цивілізаціями в рамках:

різних держав;
однієї держави;
або як у Радянському союзі, де групи країн намагалися побудувати нові держави на уламках старих державних утворень.
На макрорівні конфлікти найчастіше виникають між мусульманським та не мусульманським світами.

В основі таких протиріч виступають:

проблеми впливу на формування глобальної політики;
питання військової, економічної могутності;
дискримінація спорідненого населення в рамках іншої цивілізації;
проблема культури.
Такі конфлікти виникають по демаркаційних лініях—умовних кордонах між цивілізаціями. Культура, що є джерелом економічних та політичних міждержавних протиріч має подвійний характер. Держави різних культур, поєднані ідеологією чи історичними обставинами, можуть:

а) розпадатися, як Радянський союз, Югославія та Боснія;
б) існувати в умовах підвищеної напруги, як Україна, Індія, Нігерія, Судан і т. п.
А країни спільних культурних коренів плідно співпрацюють на різних рівнях. Прикладом є Європейський Союз.

Основна проблема у взаємовідносинах Заходу з іншим світом на думку автора в тому, що насадження універсальної західної культури та цінностей продовжуються при тому, що весь інший світ все більше чинить опір таким спробам, намагаючись повернутися до власних коренів.

Причиною цього є відповідь на питання: яку роль у перспективі незахідні цивілізації будуть грати по відношенню до Заходу?. Автор дає прогноз, що при поточному ході справ може утворитися антизахідна коаліція навіть з протилежних за цінностями китайською та ісламською цивілізаціями, бо спільний ворог об’єднує.

Ці проблеми відіграють все більшу роль на рівні міжнародної політики. Це пов’язано з намаганнями Заходу:

підтримати свої військові переваги;
просування західних політичних цінностей;
примус інших держав іти шляхом демократизації повторюючи західний досвід.
Іслам—єдина цивілізація, яка ставила під питання долю Заходу мінімум двічі (1453 – захоплення Константинополя та осада Відня у 1529 рр. турками оттоманської порти).

Історія відносин між Заходом та мусульманською спільнотою завжди була напруженою. Половина усіх воєн з 1820 по 1929 рр. велася саме між мусульманами та християнами. З одного боку конфлікт між ними це наслідок розбіжностей між ісламом, як стилем життя, і християнством.. Але конфлікт обумовлений і спільними рисами:

монотеїстичність віри (немає іншого бога);
претензія на роль універсальної, єдиновірної релігії для всього світу;
експансія шляхом завоювань ("джихад" та "хрестовий похід").
Ті фактори, що загострювали цей конфлікт протягом століть знову загострилися у кінці ХХ століття. Це:

зростання мусульманського народонаселення, що призвело до збільшення безробітних та викликало незадоволення молоді у ісламських рухах;
відродження ідеї особливої місії ісламської цивілізації та її цінностей;
невдоволення політичною, економічною та культурною експансією Заходу;
питання національних меншин в рамках інших цивілізацій.
Питання "хто кого?" між двома великими цивілізаціями буде і надалі визначати їх відносини, як це відбувалося протягом 14 століть. І у своїй основі він буде містити не лише, як раніше, територіальні проблеми, а більш широкі питання: розповсюдження зброї, права людини та демократія, контроль над видобутком нафти, міграція, ісламський тероризм та західне втручання.

У книзі зазначається, що між цими цивілізаціями існує стан неоголошеної війни, коли ісламські фанатики підкладають бомби, організовують замахи на політичних лідерів, підривають себе у натовпі, а Захід проводить повітряні анти терористичні бомбування, організовують скидання невигідних політичних режимів і т. п.

При цьому підкреслюється, що допоки крайніх загострень конфлікту, щоб розпочати воєнну кампанію не було, але слід зважити, що книга написана у 1996 році, задовго до подій 11 вересня, і зараз ми можемо стати безпосередніми свідками зіткнення цивілізацій, що може призвести до фатальних наслідків як для самих ініціаторів, так і для всього світу.
Случайные рефераты:
Реферати - Життя і творчий шлях Павла Грабовського
Реферати - Марко Вороний
Реферати - Життєвий і творчий шлях Івана Драча
Реферати - Михайло Драй-Хмара. Життєвий і творчій шлях
Реферати - Життя та творчість Миколи Кропивницького
Реферати - Життєвий і творчий шлях Юрія Федьковича
Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія