Розробка уроку на тему: «Змінювання іменників за питаннями»
Мета. Ознайомити учнів із питаннями, що ставимо до різних форм іменників, розвивати уміння спостерігати мовні явища, мислення. Активізувати і поповнювати словниковий запас, виховувати любов до природи, пошану до хліба.

Обладнання: Записи на дошці, питання, таблиці до вправ 407 і 408, малюнок білочка.

Хід уроку

1. Організаційна частина.

2. Перевірка домашнього завдання.

Відкрили зошити. Чи у кожного з вас виконано домашнє завдання?

3. Хвилинка каліграфії:

Рр ра ро ря рв
Роботящі руки зерно у ріллю. Посіли.
Перевірити ненаголошений голосний в слові “Зерно”.
Дібрати синонім до слова “рілля”.
Розібрати за частинами мови, членами речення. Встановити зв’язок слів у реченні.
4. Актуалізація опорних знань. Повторення ознак іменника (фронтально):

Що означають іменники?
Назвами чого є іменники? (Істот, неістот).
Якими бувають іменники? (Власними, загальними).
Якого роду бувають іменники? (Ч.р., Ж.р., С.р.)
5. Повідомлення теми і мети уроку.

Іменники, зв’язуючись у реченні з іншими словами, змінюють своє закінчення, тобто вживаються в різній формі. Зміна закінчень іменників називається відмінюванням, або зміною іменників за питаннями. Це і буде темою нашого уроку.

6. Робота над новим матеріалом.

Наприклад, слово “книга” має різні форми: книга, книзі, книги, книгу, книгою, у книзі.

Форми одного й того ж слова треба відрізняти від інших, спільнокореневих слів, які різняться і за будовою, і за значенням: книжка, книгарня.

Робота з текстом (запис на дошці).

Виправте помилки, позначте закінченні різних формах іменника руки:

У роботі не жалій (руки).
Хвала (руки), що пахнуть хлібом.
Майстер на всі (рука).
Працьовитими (руки) весь світ тримається.
Знання у (руки) не носити.
Дібрати спільнокореневі слова до слова (руки).
Розповідь учителя з порою на наочність.
До іменника в гостину завітала вся родина.
Ось один питає хто ти? що ти?
Хоче він про наслідки роботи
І про тебе чути лиш похвали,
Щоб тебе як приклад називали.
Другий доскіпує свого –
Хоче знати він: кого? чого?
І про тебе знать, якого роду,
Що немає роду переводу.
Все третій дасть – не жаль йому,
Але хоче знать: кому? чому?
Знать про тебе, гожого на вроду,
Що даєш і ти свому народу?
У четвертого свої потреби:
Він – кого? і що? – питає в тебе.
І кого всі ми за друзів маєм,
Що друзі роблять нам взнаєм?
А п’ятий хоче знать: ким? чим?
У труді орудуй разом з ним.
Хоче знать: що здатний ти утнути?
Чим ти сильний? Ким ти хочеш бути?
Робота з підручником.
Вправа 407. Учні читають текст вправи.

Пригадайте, які ви знаєте приказки, прислів’я про хліб? Робота з таблицею (на дошці):

Печеться (що?) хліб;
купити (чого?) хліба;
завдячуємо (чому?) хлібу;
шануємо (що?) хліб;
зустрічаємо (чим?) хлібом;
калина (на чому?) на хлібі.
Вправа 408. Виділення словосполучень зі словом білка. Робота з таблицею (на дошці):

Вистрибнула (хто?)...;
хвіст (у кого?)...;
допоміг (кому?)...;
стерегли (кого?);
рушити (за ким?)...;
шубка (на кому?)....
Розвиток зв’язного мовлення. Ми виконували вправу, в якій йшла мова про білочку. Спробуємо описати її зовнішній вигляд за таким планом.

План:

Де живе білка?
Яке у неї хутро?
Які у білочки очі? вуха? мордочка?
Який у неї хвіст?
Які білка має звички?
Робота над граматичним визначенням:

Назвою чого є іменник хліб (Неістот)
Які питання ставимо до назв неістот?
Назвою кого є іменник білка? (Істот).
Які питання ставимо до назв істот?
Формування правила.
Читання правила з книжки.
Вправлення у постановці питань до іменників. Вправа 409. (усно).

7. Підсумок уроку:

Гра “Ланцюжок”.
Прочитати іменник з запитанням “ланцюжок”.
Парта, зошит, вікно.
Що ми вивчали на уроці?
Які питання ставимо до іменників назв неістот?
Які питання ставимо до іменників назв істот.
8. Домашнє завдання: Вправа 409 (2) ст. 175.
Случайные рефераты:
Реферати - М.С. Грушевський і розвиток школи й педагогічної думки в Галичині та Україні
Реферати - Дитяча творчість Івана Франка
Реферати - Володимир Шухевич – етнограф, публіцист, громадський діяч
Реферати - Життєвий і творчий шлях Юрія Федьковича
Реферати - Життя і творчий шлях Андрія Головка
Реферати - Життя і творчість Дмитра Чуба
Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія