Київський танкодром та танки
Щоб краще зрозуміти, де проходили межі київського танкодрому, згадаємо реалії відповідного періоду. На півночі природною межею було узлісся Пуща-Водиці та Синє озеро, на заході траса Гостомельського шосе. На сході і півдні природних обмежень не існувало, мабуть танкове поле було обсаджене традиційними київськими тополями.

Після остаточно закриття полігону на його місці з`явилося міське кладовище та нові садово-городні об`єднання, та п`ятиповерхові квартали масиву Нивки. Про все це можуть дізнатися відвідувачі музею ЦПР.

Майже нікому не відомо, що в середині 30-х років ХХ-го століття на цьому полі відбувались унікальні випробування танків Т-28 та БТ-7. Ось, наприклад, що згадує відомий радянський військовий діяч Ілля Дубинський:

"На Сирці 4-та окрема танкова бригада демонструвала... прорив укріпленої смуги.

Оце було видовище! Показували й долання танком смуги надовбів. Танк Т-28 зрушив з місця. Його права гусениця на мить зіткнулась з виступом метрового надовбу – машина дала ризикований крен ліворуч. Але ось уже ліва гусениця налітає на дубовий пеньок – і рівновагу відновлено. І так з одного надовбу на інший, зі звірячим ревінням мотору, брязкотом гусениць танк, керований вмілою рукою, немов хисткий човен на розбурханих хвилях, мчав уперед. Здавалось, що він не рухається по верхівках надовбів, а летить у повітрі.

Ось і останній надовб залишено позаду. Громіздкий танк, який у невмілих руках безперечно врізався би баштою в землю, припинив свій несамовитий політ. Грюкнув люк. З танка, посміхаючись (щоправда, з-під коркового шолома стікала кров) вискочив командир. Його зустріли бурею оплесків".

Характеристика танка Т-28:

маса, т – 28.
екіпаж, чол. – 6.
гармата, мм – 1х76.
кулемети, кількість, калібр (мм) – 4х7. 62.
максимальна товщина броні, мм – 30.
максимальна потужність двигуна, кВт (л. с.) – 368 (500).
максимальна швидкість, км/год. – 37.
запас ходу по шосе, км – 220.
Про "польоти" танка БТ-7 вже йшлося в першому випуску альманаху ЦПР. Спробуємо уявити собі, як в ті далекі роки, а саме в 1939-40 роках, відбували літню практику курсанти Київського танко-технічного училища. Це був саме той час, коли Головнокомандуючий Жуков в своїй відомій доповіді вимагав: "Маскування та брехня мають пронизувати навчання і виховання військ".

Слід зауважити, що тоді танки ніколи не залишалися на ніч на полігоні. До 1938 року не залишалися там і військові. Вже курсанти почали ставити намети, пізніше навіть казарми збудували. Під час проведення навчань з бойовою стріляниною полігон оточували вартові, не пропускаючи місцевих жителів з ближніх хуторів і сіл, які мали там городи та сінокоси. Щодня, крім вихідного, танкісти відпрацьовували водіння і стрільбу. Як правило, у навчаннях було задіяне 4-5, а то й10 машин.

(М. Ахтирченко, Танкісти 3-ї гвардійської).

Ідемо лісом до Гостомельського шосе, минаємо бойові порядки нашої піхоти. …Далі - нічийна земля, за нею ворог…

По шосе у напрямку Святошина ми йшли в колоні. Коли минули протитанковий рів, розвернулися в бойовий порядок. Майже одночасно з нами на шосе вирвалася ще одна колона, танки якої йшли з засвіченими фарами і ввімкненими сиренами. Це-сусідня правофлангова бригада…

На північній околиці Святошина ми з ходу захопили ворожі склади з боєприпасами та військовим майном. Автоматники роззброїли вартових і узяли їх у полон. Командир роти виставив свою охорону.

До 23.00 вийшли до Святошина. На Житомирському шосе наштовхнулися на німецьку колону автомашин, що відходила. Вдарили по ній з гармат. В колоні виникло замішання, машини перекидалися в кювети.

За метушнею ми не помітили, що колону супроводжували три ворожі танки… Вони вже встигли "вліпити" у нашу "тридцятьчетвірку" кілька снарядів. Ледве дотягли машину до прикриття…

В результаті влучного вогню] два ворожих танки було спалено, третій виведено з ладу...

Житомирське шосе було перерізано і шлях до відступу противникові на захід було закрито. Але основної маси наших танків не було... Десь за годину до нашого виходу до Святошина ворог контратакував наші частини силами танків і піхоти з північної околиці Києва. Наші другі ешелони, які змушені були відбивати контратаку, одірвалися від передових підрозділів.

Незабаром основні сили танкової армії... розгромили ворога і на світанку 5 листопада ми повністю зайняли Святошин... На станції Святошин один з екіпажів Т-34 розгромив ворожий залізничний ешелон з бойовою технікою.

(Розповідь колишнього механіка-водія танка 52-ї Гв. ТБ)

Незважаючи на те, що по війні до танкодрому почала наближатися міська забудова, він продовжував своє існування.

Танки їздили групами по 4-5, відпрацьовували переправу по дну Синього озера. Схоже на те, що ця операція завершувала своєрідну смугу перешкод: на південному березі озера танки мусили долати 4-х метровий вал.

Польовий вишкіл танкістів здійснювався приблизно один раз на тиждень. А вже 1949 року на київському полігону навчалися курсанти училища самохідної артилерії. По мішенях стріляли з легкої Су-76, середніх Су-100, Су-122 і важкої Су-152.

Наприкінці 40-х років землі полігону поступово почали передавати радгоспові, відомому сьогодні під назвою агрофірма "Пуща-Водиця".

Але все-таки був у історії цього клаптика київської землі один епізод, пов`язаний з танками. Маю на увазі найбільший у світі танковий парад. Це було у вересні 1967 року, по закінченні військових навчань "Днепр".

Насамкінець трохи про авіацію. Річ у тім, що на місці колишнього танкодрому збудовано злітну смугу київських авіабудівників.

Звідси вперше піднялись у небо відому всьому світові: Ан-12, Ан-22 (Антей), Ан-124 (Руслан), Ан-225 (Мрія).

Всі вони можуть транспортувати танки:

Ан-12 – 1 танк ПТ-76Б.
Ан-22 "Антей" – 1 танк т-84 і 1 танк ПТ-76Б.
Ан-124 "Руслан" – 3 танки Т-80.
Ан-225 "Мрія" – 5 танків Т-84.
Маса танків, т:

Т-84 – 48.
Т-80 – 42.
ПТ-76Б – 14.2.
Отже, як видно з мого огляду, цей, порівняно невеликий клаптик київської землі, відчув на собі гусениці бронетанкової техніки. Деякі з них можна побачити і сьогодні, на оглядовому майданчику Музею ВВВ.

Вставка А.

За різними відомостями в цьому параді брало участь більш ніж 2000 танків. Моя ж особиста думка, що на території площею в 2 кв. км 2000 танків поміститися не можуть. Отже ця танкова армада була зосереджена на бічних вулицях, чекаючи своєї черги проїхати перед урядовою трибуною.
Случайные рефераты:
Реферати - Життя і творчість Ольги Кобилянської
Реферати - Микола Вінграновський – поет, прозаїк – Божий дар для української літератури
Реферати - Життя і творчість Михайла Семенко
Реферати - Життя та творчість Пантелеймона Куліша
Реферати - Життя і творчий шлях Андрія Головка
Реферати - Герої й антигерої в історичних романах І. Нечуя-Левицького
Реферати
  • Всі реферати
  • Архітектура
  • Астрономія, авіація
  • Аудит
  • Банківська справа
  • Безпека життєдіяльності
  • Біографія, автобіографія
  • Біологія
  • Бухгалтерський облік
  • Військова кафедра
  • Географія
  • Геологія
  • Гроші і кредит
  • Державне регулювання
  • Діловодство
  • Екологія
  • Економіка підприємства
  • Економічна теорія
  • Журналістика
  • Іноземні мови
  • Інформатика, програмування
  • Історія всесвітня
  • Історія України
  • Історія економічних вчень
  • Краєзнавство
  • Кулінарія
  • Культура
  • Література
  • Макроекономіка
  • Маркетинг
  • Математика
  • Медицина та здоров'я
  • Менеджмент
  • Міжнародні відносини
  • Мікроекономіка
  • Мовознавство
  • Педагогіка
  • Підприємництво
  • Політологія
  • Право
  • Релігієзнавство
  • Промисловість
  • Сільське господарство
  • Сочинения на русском
  • Соціологія
  • Литература на русском
  • Страхування
  • Твори
  • Фізика
  • Фізична культура
  • Філософія
  • Фінанси
  • Хімія
  • Цінні папери
  • Логіка
  • Туризм
  • Психологія